خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/09/25 - 10:08
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خانه ملت به بهانه "سه شنبه های بدون خودرو" گزارش می دهد؛

چشم‌های منتظر به سوی مسئولان یا باد و باران؟/ وقتی تمام طرح های کاهش آلودگی هوا به دری بسته می‌خورند

درحال حاضر آلودگی هوای تهران از ویژگی‌ها و صفت‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود، وقتی نام پایتخت را می‌شنویم بیش از هر چیز شلوغی و آلودگی این شهر در ذهن تداعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت؛ درحال حاضر آلودگی هوای تهران از ویژگی‌ها و صفت‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود، وقتی نام پایتخت را می‌شنویم بیش از هر چیز شلوغی و آلودگی این شهر در ذهن تداعی می‌شود.



از طرح آب پاشی و مه پاشی، افزایش قیمت بنزین، تعویض خودروهای فرسوده، زوج و فرد، طویل‌کردن پیاده‌روها و طرح دوچرخه‌های بیدود تا کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، تنها بخشی از طرح‌هایی است در راستای کاهش آلودگی هوای تهران به کار گرفته که یکی پس از دیگری روی میز مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد؛ برخی از آنها در حد یک کاروانال کوتاه عمر می‌کنند و یا در حد یک نمایش چند روز که پس اجرایی شدن بعد از مدتی شکست خورده و پرونده‌های آنها در سکوت خبری بسته می‌شود. تعدادی از این طرح‌ها توسط خبرنگاران در نشست خبری رسانه‌ای می‌شود و بعد از مدتی دوباره به فراموشی سپرده می‌شوند تا طرحی دیگر روز از نو روزی از نو، طرح‌های که کمکی به حل مشکل آلودگی هوای تهران نکرده و هر یک در دوره‌ای از زمان آزمون و خطای خود را با هزینه‌های کلان پس داده‌اند.



دوچرخه‌های بیدود در مسیر کاهش آلودگی هوا جا ماندند/ دوچرخه سواری طرحی جا مانده در کاهش آلودگی هوا



 طرح دوچرخه‌های بیدود در نقاط مختلف تهران برگزار شد که دنباله رو طرح کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو بود، این طرح  سال گذشته روی میز سازمان طرح ترافیک و پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفت طرحی که با رکاب زدن شهردار از بهشت در سه‌شنبه‌های بدون خودرو آغاز شد و امروز شنیدیم این دوچرخه‌ها با اما و اگرهای در مسیر کاهش آلودگی هوای تهران جا ماندند .



لایحه دوچرخه سواری در دوره مدیریت جعفر تشکری هاشمی بر معاونت ترافیک شهرداری تهران تصویب شد. همان زمان 160 خانه دوچرخه با2700 دستگاه دوچرخه در نظر گرفته شد، اما از آن دوره تاکنون خبری از پیشرفت طرح نشده است! و یکی از طرح‌های شکست خورده چند سال اخیر است .



مسعود زندی رییس اداره محیط زیست شهر تهران دوچرخه سواری را راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا پایتخت می‌داند و تاکید می‌‍‌کند: افزایش تولید دوچرخه کافی نیست و باید زیرساخت‌هایی همچون وجود مسیر ویژه برای دوچرخه سواران و آموزش عمومی استفاده از دوچرخه و امنیت دوچرخه سواران مهیا شود.



سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص طرح‌های کاهش آلودگی هوای به خانه ملت می‌گوید: دوچرخه‌سواری در دنیای ماشینی نیاز به زمینه‌سازی و فرهنگسازی دارد، دوچرخه سواری در تهران نیاز زیر‌ساخت‌های مورد نیاز را دارد؛ چه میزان زیرساخت‌های حضور دوچرخه در پایتخت و دیگر شهرها را مهیا کرده‌ایم که امروز اینگونه دم از ورود و خروج دوچرخه آن هم دوچرخه برقی میزنیم؛ تهران شهر شلوغ با انبوه ماشین است اکثر خیابان‌های این شهر مناسب دوچرخه سواری نیستند علی الخصوص در روزهای آلوده که خود مشکلی بزرگ برای این دوچرخه سواران است.



در خبرهای روز گذشته مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور از مراجعه 1541 نفر به دلیلی مشکلات قلبی و عروقی خبر داد و گفت: در 24 ساعت گذشته نزدیک به 1541نفر به دلیل مشکلات قبلی و عروقی به اورژانس مراجعه کرده‌اند که بیشتر آنها از استان‌های تهران ، البرز و اصفهان بوده اند.



هزینه های کمرشکن آلودگی هوا



محمد نعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت افراد می‌گوید: هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است و هزینه جبران ناپذیری در زندگی فردی و اجتماعی افراد داشته است؛ آلودگی هوا باعث گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی  بیماری‌های اعصاب و روان و خلقی شده  و عاملی بر ایجاد رفتارهای خشونت‌بار در جامعه؛ رسیدگی نکردن به موضوع آلودگی هوای تهران فشار سنگینی بر روی سلامت مردم گذاشته است اگر بخواهیم زیانی که آلودگی هوای تهران داشته بررسی کنیم رقم کمرشکنی در حوزه سلامت خواهد بود. 



وی در ادامه تاکید می‌کند: متاسفانه عزم جدی از طرف دولت برای رفع این موضوع نیست اگر زمینه‌ها و بستر مناسب برای حمل و نقل عمومی مهیا نشود این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت؛ تا زمانیکه شهرداری‌ها و نیروی انتظامی اقدام موثری در این راستا نداشته باشد شرایط به این شکل باقی خواهد ماند .



این روزها با توجه با افزایش نجومی قیمت بنزین مردم از سرناچاری و بدون هیچ تبلیغاتی اقدام به استفاده از حمل و نقل عمومی‌ کردند و متاسفانه به دلیل نبود امکانات و شرایط نامناسب رفاهی شهروندان شاهد ترافیک در اکثر ایستگاه‌های مترو و اتوبوس هستیم فارغ از امکانات «کافی، سالم و مناسب» بودن شرایط حمل و نقل عمومی در این شهر بزرگ گویا چاره‌ای جز دست به دعا بودن برای بارش باران و نعمات الهی نیست در این میان تعطیلی‌های پی در پی مدارس تنها راه حل مشکل آلودگی هوا است.



خدادادی در مورد استفاد ه از وسایل نقلیه عمومی تاکید می‌کند: وسایل نقلیه عمومی و با مشکل شلوغی و فرسوده بودن دست و پنجه نرم می‌کند با نبود امکانات شعار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را می‌دهیم، در حال حاضر کشور ایران با 80 میلیون جمعیت توانایی و ارائه خدمات را ندارد چگونه می‌توانیم ظرفیت خدماتی بارز بر 150 میلیون ایرانی را فراهم کنیم در این بین بدون شک راهکار حل مشکل آلودگی هوا تهران و دیگر کلانشهرها در استفاده نکردن خودروهای شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیست.



هوای پاک یک مطالبه عمومی است



غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی و عملکرد آن در شرایط بحرانی به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: اگر از بیشتر مردم بپرسیم شرایط حمل و نقل عمومی چگونه است علی‌الخصوص در شرایط بحرانی پاسخ می‌دهند «ای کاش ناوگان حمل و نقل عمومی گسترش پیدا می‌کرد» عده‌ای از افراد هستند که توانایی استفاده از شبکه اتوبوسرانی و مترو را ندارند و ناچار به استفاده از وسایل شخصی و با هزینه‌های کلان برای رسیدن به مقصد هستند ؛گرانی بنزین دلیلی بر شلوغی حمل و نقل عمومی شده است که بیشتر مردم از این شرایط شاکی هستند؛ اگر یارانه‌های عمومی بنزین را افزایش نمی‌دادند باعث شلوغی حمل و نقل عمومی نمی‌شد؛  در این شرایط بحرانی بنزین و درآمد حاصل از آن صرف حمل و نقل عمومی شود بدون شک دلیلی بر کاهش آلودگی هوا خواهد بود؛ هوای پاک یک مطالبه عمومی است.



 جعفرزاده به جابجایی کارمندان تاکید و خاطر نشان می‌کند: استانداری و فرمانداری باید زمینه جابجایی کارمندان را فراهم کند و هر کارمندی در محل سکونت خود مشغول به کار شوند تا حدودی باعث کاهش  آلودگی هوا و گرانی‌های خواهد شد.



افزایش مسافربران شخصی زیر سایه گرانی بنزین



امینی فرد در مورد خدمات وسایل حمل و نقل عمومی یادآور شد: با درآمد حاصل از گرانی بنزین دولت باید آن را صرف هزینه‌های حمل و نقل عمومی کند نه تنها در این چند روز اقدامی جدی در این حوزه صورت نگرفته بلکه باعث افزایش مسافربرهای شخصی هم شده‌ است ، آلودگی هوای تهران در کنار گرانی‌های اخیر ظرفیت حمل و نقل ریلی و شهری باید به گونه‌ای باشد که مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودجوش  اقدام کنند.



خدادادی در ادامه به طرح های بی‌پشتوانه اشاره کرد و گفت: فرهنگ‌سازی با صدور فرمان ایجاد نمی‌شود؛ زمانی که یک مسئول حرفی می‌زند باید دو حرف پشتوانه آن باشد یک ضمانت اجرایی دوم قابلیت اجرایی شدن توسط مردم وجود داشته باشد . زمانی طرحی از قبیل «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» را راه اندازی کردیم آیا حمل و نقل عمومی را گسترش دادیم یا دوچرخه‌های پیشرفته برای استفاده مردم مهیا کردیم تا بتوانیم دوچرخه را جایگزین خودرو کنیم؛ برای این کار چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟



کاهش آلودگی هوا در گرو  بودجه‌ای کلان 



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه تصریح می‌کند: قبل از اینکه طرح استفاده از دوچرخه را به میدان بیاورند نه فرهنگ استفاده از آن و نه زیرساخت استفاده درست از آن در جامعه مهیا نشده است. در این بین بحث آلودگی هوا چند مرتبه به مجلس آمد ولی آلودگی هوا با جلسات و نشست‌ها حل شدنی نیست نیازمند بودجهای کلان است.



با تمام وعده و وعید شهردارهای مختلف و تصمیمات مقطعی و لحظه‌ای مسئولان برای حل مشکل آلودگی هوای تهران کارساز نیست؛ بلکه در حال حاضر تبدیل جوک و لطیفه‌های در بین مردم شده است



با تمام وعده و وعید شهردارهای مختلف و تصمیمات مقطعی و لحظه‌ای مسئولان برای حل مشکل آلودگی هوای تهران کارساز نیست؛ بلکه در حال حاضر تبدیل جوک و لطیفه‌های در بین مردم شده است که نگاه مردم را در راستای عملکرد مسئولان  نشان می‌دهند و چشم انتظار باد و باران هستند در این میان سازمان‌ها و نهادهای مردم نهاد با ایجاد کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو سعی دارند به صورت خودجوش به کاهش آلودگی هوا کمک کنند چرا که به نظر می‌رسد مسئولان امر هنوز مشکل آلودگی هوای تهران را جدی نگرفته‌اند.



در پایان باید گفت پس از سال‌های متمادی بروز مشکلات آلودگی هوا، همواره طرح‌ها و برنامه‌هایی در دست اقدام است که تا به اینجا کمکی به حل نه، حتی کاهش آن هم نشده است. به نظر می‌رسد مردم باید برای سلامتی و امنیت اجتماعی خود، امید خود را از نهادها قطع کرده و در قالب سازمان‌های مردم نهاد اقداماتی موثر از قبیل سه‌شنبه‌های بدون خودرو را پیگیری کنند؛ چراکه پس از گذشت این همه سال مسئولان از عدم بودجه کافی برای حل این مشکل دم می‌زنند. مسئولان فعلی زیرساخت‌های قبلی را مطرح می‌کنند و پس از چند سال که از سمت خود کنار می‌روند مسئول بعدی دقیقا به همین مسئله اذعان دارد و این سیر باطل همچنان ادامه دارد و مردم نیز چشم انتظار خود را از سوی مسئولان و متولیان این امر باید همچنان به آسمان پرغبار و دودآلود بدوزند تا شاید باد و بارانی برای چند روز هم که شده هوای نه چندان آلوده را به ریه‌های آنها هدیه کند./



پایان پیام



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان



 

  • کد خبر : 292611
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار